Kommunikationsansvarig emelie.hedberg@ntf.se +46 070 991 04 53
Kommunikatör munira.linder@ntf.se +46 72 071 78 36
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Spotlight Stock Market, mån 27 okt 2025
Protocol specifications The OUCH specification have been updated with a value in existing field Last Market for the SPSD MIC code for appropriate Market segment MIC code, and are available at the Nasdaq Nordic Technical Information website Reference data will be available via GCF-TIP, and existing INET protocols are used for all inbound and outbound messaging. Market Data access Spotlight Sweden Certificates segment is included in INET ITCH TCP and multicast data feeds. Market segment is also available in filtered TotalView-ITCH TCP product: Stockholm Warrants. If a Nordic Equity market data customer requires Spotlight exchange to be added to one or more accounts in Genium Consolidated Feed (GCF) please contact: dataeurope@nasdaq.com Time Schedule INET Test (NTF), GCF TST4 – Available INET Production – November 3, 2025 Technical support For technical questions, please contact Nasdaq Cash Equity Operations: Nasdaq Exchange Services Tel: +46 8 405 7700 E-mail: EMO@nasdaq.com For all other questions, please contact Spotlight: Spotlight Trading Operations Tel: +46 8-511 68 000 E-mail: trading@spotlightstockmarket.com Best regards, Spotlight Stock Market AB
Mora Tidning, sön 26 okt 2025
– Vi har ju kämpat i många år för att få hastigheten på väg 296 genom Skattungbyn sänkt från 50 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen, men fått avslag. Vi bybor vill ha en säker väg eftersom det är många som går, cyklar och går med barnvagn på vägen. Nu har vi en lång mörk vinter framför oss och jag ville dela ut reflexer till så många som möjligt, säger Nina. Natten till söndagen ställde Sverige om till vintertid. Under de kommande veckorna kommer NTF att dela ut gratis reflexer för att bidra till en säkrare trafikmiljö. En av platserna är Skattungbyn vid skolan och Skatunge handel. – Alla som får en reflex blir glada. Jag fick 100 reflexer och de ska jag dela ut. Det är också roligt att vi i Skattungbyn tillsammans med en rad städer i Sverige delar ut reflexer på detta sätt.
Oskarshamns-Nytt, lör 25 okt 2025
Redaktör, annonsering, webb- & ekonomiansvarig. Kontakta mig gärna om du är intresserad av att annonsera på ON! annicka@oskarshamns-nytt.se Bilden är en genrebild. Foto: Freepik Det finns många olika typer av reflexer. Det bästa är att ha till exempel en väst och komplettera med barn på armar och ben och gärna något som hänger och rör sig när du går enligt NTF. Foto: NTF Utan reflexer och med mörka kläder syns du först på 20-30 meter. Med reflexer kan en bil upptäcka dig på 100-125 meters avstånd, vilket innebär att bilen hinner bromsa och hålla avstånd. Grafik: NTF
Siljan News, fre 24 okt 2025
Du kan kontrollera att reflexen fungerar bra genom att lysa på den på cirka fyra meters håll. Byt gärna ut dina reflexer varje år. Enligt lag ska det i mörker finnas reflexer på cyklar, mopeder, rullstolar och elsparkcyklar. Tänk på att även barnvagnen och hunden behöver synas! Nora, som syns lite här, var en av alla de elever på Skattungbyns friskola som fick en NTF-reflex av Nina Lindunger. Foto. Privat Reflexerna från NTF som Nina delar ut, här blandat med lite frukt. Foto. Privat Det är som sagt viktigt att synas i mörkret. Tack vare sponsorer delade Monalis Taxi ut reflexer för ett par år sedan. Arkivfoto. Privat Utanför Skattunge Handel kommer Nina att stå senare under fredag eftermiddag och dela ut NTF-reflexer. Arkivfoto. Jörgen Wåger
Aftonbladet, fre 24 okt 2025
A-traktorer och AM-utbildningen har varit uppe på agendan flera omgångar de senaste åren. Nya regler om krav på bälte och maxantal passagerare har införts och ett förslag om en ny B1-behörighet för fartreducerade bilar ligger hos EU. I februari kommer AM- utbildningen att ändras. Det blir fler utbildningstimmar och mer praktisk träning. Allt detta är såklart bra. Vi på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF, MHF och STR menar att detta inte kommer att räcka. Det kommer dröja innan Sverige har introducerat B1-behörigheten. Vi kan inte vänta, vi behöver agera nu. En A-traktor skiljer sig inte särskilt mycket från en vanlig personbil förutom begränsningen i hastighet och antal passagerare. Varför ser vi inte motsvarande utbildning och varför har Sverige inte krav på att föräldrar ska involveras likt handledarkursen för B-körkort?
Morgon i P4 Dalarna, fre 24 okt 2025
Ja, alltså det är ju framåt så kanske det blir mer korrekt svar och information som man får så. You got it. Men apropå det där med att vi går mot mörkare tider. Hej, Rosmarie heter jag och jobbar på NTF-dalarna. Jag ville bara tala om att nu i dessa mörka tider så kan ni faktiskt gå ut och få reflexer om ni inte har det. Idag så finns det personer i Bålänge, på Centralstation, Stationsgatan och vid Ica Maxi. De delar ut gratisreflexer. Vi finns även i Malung, på ställen OKQ8 och Ica Supermarket. Och i Skattungbyn, vid skolan och senare vid Tempoaffären.
Eftermiddag i P4 Örebro, tor 23 okt 2025
Så därför, Nora, på grund av att det blir mörkare tidigare så tänker vi nu ta vårt public service-uppdrag på allvar och upplysa om fördelen med att bära reflex. Det är de tiderna nu. Och jag skulle vilja testa dig som lyssnar. Visste du det här om reflexer? Arne du kan också få vara med. Jag antecknar. Fem fakta om reflexer. Det här är från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som är källan. Om du har reflex så syns du av en typ bilförare redan på 125 meters håll jämfört med 20-30 meters håll om du inte bär reflex och du har mörka kläder och bilen kör med halvljus. Det är ändå ganska bra. Du ökar liksom 100 meter. Wow, faktor på den. Jag har antecknat. Och sen är det så att reflexer syns bäst om de är i rörelse och därför ska du gärna ha den hängande i ett snöre eller sådär.
CarUp.se, tor 23 okt 2025
Draget för att stoppa trafikdöden i mörkret. Nu ger NTF bort gratis reflexer. – Hela 40 procent av trafikolyckorna som involverar gående sker när det är mörkt, vilket gör reflexer ovärderliga, uppger NTF. Så här dåligt syns en fotgängare i skymning, även när det är klart väder.
Via TT, tor 23 okt 2025
NTF vill få fler att synas i mörkret – delar ut gratis reflexer
Eftermiddag i P4 Sörmland, ons 22 okt 2025
Till dig som lyssnar.ar idag i våra sociala medier och här också ute i trafiken och ute i Nyköping för det mesta. Det handlar om trafiksäkerheten. Vi har pratat om omkörningar. Vi har lyssnat en mamma som har en liten lek där med sina småbarn i bilen som de räknar alla bilar som passerar förbi som kör om när de åker i en 90-vägg. Men då tänkte vi att det var väldigt passande att träffa den här eftermiddagen Lars Nordqvist från NTF Sörmland alltså Nationella Trafiksäkerhetsförbundet här i Sörmland. Det var Urban som hade en pratstund med Lars. Vi är mitt i rusningstiden. Många ska åka hem från jobbet nu. Det märks när man tar sig genom Nyköping, även om det är en mindre stad, så är det trångt och många köer nu. Då passar det bra att prata om trafiksituationer. Till exempel omkörningar. Lars Nordqvist är verksamhetschef för NTF i Sörmland.
Cision Wire Sweden, ons 22 okt 2025
INET identifiers The following new Market Segment MIC will use the new Tick Size table from November 10, 2025 in production. INET Market Segment Name INET Segment Symbol INET sequent no Old MIC New MIC Spotlight Sweden Certificates SPSE CERT XSAT SPSD Legal and Market Model Tick size table usage is described in INET Nordic Market Model, which is available on Rules and Regulations for the Nordic Markets. Time Schedule INET Test (NTF), GCF TST4 – Available INET Production – November 10, 2025 Technical support For technical questions, please contact Nasdaq Cash Equity Operations: Nasdaq Exchange Services Tel: +46 8 405 7700 E-mail: EMO@nasdaq.com For all other questions, please contact Spotlight: Spotlight Trading Operations Tel: +46 8-511 68 000 E-mail: trading@spotlightstockmarket.com
Hudiksvalls Tidning, ons 22 okt 2025
Medelhastigheten var 41 kilometer i timmen. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet – det är ett samhällsproblem. Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist NTF i ett pressmeddelande. – Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. NTF skriver att skillnaden mellan 30 och 50 kilometer i timmen kan vara livsavgörande. I 30 kilometer i timmen hinner en förare ofta stanna för ett barn som kliver ut i gatan, vid högre hastigheter sker krocken innan föraren ens hunnit reagera. Bild: Micke Engström
Borskollen.se, ons 22 okt 2025
Efter en granskning som Svenska Dagbladet och Podme gjort om Vanja Wikströms och Niklas Malmqvists misslyckade NTF-projekt har flera anmälningar kommit in till Konsumentverket om vilseledande marknadsföring. Myndigheten har i nuläget inte inlett någon granskning. Nyhetsbrev
Lokala Nyheter Gävleborg, ons 22 okt 2025
Marcus Häggström är kritisk till att fenomenet med social dumpning tillåts pågå i Sverige. Det är varken värdet för de människor som bor på ett ställe att de kommunerna väljer att flytta på dem för att de har sociala problem. Det de erbjuds på det ställe de kommer till i dåliga boendemiljöer är inte heller bra. Så någon form av stopp på det fenomenet vore önskvärt. Nya mätningar från NTF i nio kommuner visar att 48 procent överskred hastighetsgränsen på 30 km i timmen under skoltid. Siffran är enbart en marginell förbättring jämfört med 2023. NTF kallar de olagligt höga hastigheterna ett allvarligt samhällsproblem. De betonar att skillnaden mellan 30 och 50 km i timmen kan vara livsavgörande för barn som rör sig till och från skolan. Det blir riktigt höstvärde här under onsdagen med mycket moln, splittrat regn och blåst. Temperaturen kommer inte stiga så mycket fram på dagen men lite grann i alla fall. Det blir 10 grader på många platser, lite kalla i nordväst.
Vi Bilägare, ons 22 okt 2025
Tills nyligen i en barnbilstol men numera på en bälteskudde med hållare som håller axelremmen i rätt läge. Han åker skolskjuts med taxi varje dag och skall nu på grund av fler medåkande barn sitta i framsätet, säger skolskjutssamordnaren i vår kommun. Vad gäller egentligen? Är det lämpligt att sitta i framsätet vid den åldern? Måste airbagen i så fall stängas av? Det är olika bilar och chaufförer varje dag. Petra Svar: Jag har läst vad såväl NTF som Trafikverket skriver om hur barn ska sitta säkert i bil. Och det som gäller är bakåtvänd placering upp till minst 4–5 års ålder och att barn ska använda ”särskilda skyddsanordningar” upp till en längd av 135–140 centimeter och 10–12 års ålder. När barnet växt ur den bakåtvända bilbarnstolen kan man använda bilens bälte tillsammans med en bältesstol eller en bälteskudde, som höjer barnet så att höftbältet ligger mot höften, inte över magen, och gör att det övre bältet ligger rätt över axeln.
Ekot senaste nytt, ons 22 okt 2025
Tindra tror att en hastighetsökning kommer att leda till att färre kör olagligt. Om en EPA får gå lika fort som en moppebil och en Mopel så tror jag att det är färre som trimmar. I alla fall de som jag känner som har trimmat har gjort det för att de tycker att det är orättvist. Petra Hansson är verksamhetschef på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Sen är det ju långt kvar innan man har bestämt hur man vill göra med det här i Sverige. Så att vi har många år kvar innan vi kommer kunna få se A-traktorer då körandes i 45 kilometer i timman. Sen så när det väl börjar gälla och man får köra fortare. Vad tänker du, finns det några risker där? Ja, det går ju fortare så det är ju mer risker så sett.
Nyheter P4 Skaraborg, tis 21 okt 2025
misstänkta för hackerattacken mot larmföretaget Very Sorry förra veckan, det rapporterade TV4-nyheterna. De greps igår kväll och har nu anhållits misstänkta för försök till grov utpressning och grovt dataintrång. EU-parlamentet röstade idag ja till EUs nya körkortsregler. I det nya ingår att ungdomar från 16 år får köra en bil med en maxhastighet på 45 km i timmen. Petra Hansson är verksamhetschef på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet Skaraborg. Bilen måste ju registreras så man inte tror nu som ungdom att den A-traktor gör sig omkring i idag. Kommer direkt funka utan det kommer behöva göras om. Och det här är ju inte färdigt riktigt än. En man och en kvinna döms för en rad olika brott som begåtts på olika ställen i Skaraborg under året. Det handlar om flera fall av misshandel, ofredande och stölder.
Eftermiddag i P4 Skaraborg, tis 21 okt 2025
Och då också kanske fått övningsköra i den typ av fordon som man faktiskt ska ut och köra i. Idag kör man bara moped för att ta ett armkörkort. Och sen kan man sätta sig i en A-traktor och vistas bland andra trafikanter. I kanske en A-traktor som är stor som en lastbil. Ja, det är ju lite skillnad kan man ju säga. Det är ju storlek. Så det låter ju vettigt helt klart. Petra Hansson, verksamhetschef för NTF Skaraborg Nationella Trafiksäkerhetsförbund. Tack för att du var med och förtydligade så vi får förstå lite mer. Tack ska du ha. Och efter klockan 17 då kommer vi höra ett gäng ungdomar om
Nyheter P4 Gävleborg, tis 21 okt 2025
En man som satt och jobbade i huset både hörde och kände avsmällen och tittade ut. Jag ser då precis utanför så står det en bil som har kört in i väggen och en kille som sitter vid ratten och ser helt borta ut och slocknar när jag står och tittar och jag får ju ringa 1-2. Varannan bilist kör för fort utanför skolor och visar ny mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet. Bland annat i Njutånger i Hudiksvalls kommun. Där körde fyra av tio förare över maxhastigheten. Sara Hektor från Sandviken är en av åtta deltagare som är uttagna till helgens Alpina världskupppremiär i Sölden. Säsongen startar med två tävlingar i Storslalom och hon kör på lördag. Tack så mycket för det. Agneta Sundberg i nyhetsstudion i Bollnäs.
NTF har genomfört mätningar på nio platser runt om i landet bland annat i Njutånger i Hudiksvalls kommun och där körde fyra av tio mellan 11 och 20 kilometer över maxhastigheten. Den här veckan kapas trädtoppar med lågflygande helikopter i området Hassela Bergsjö. Det är viktigt att hålla ledningsgatorna fria säger Lena Berglund, regionchef på EON. De här ledningsledningarna går mellan väldigt många byar och berör mycket folk om det skulle bli ett avbrott.